maanantai 27. huhtikuuta 2020

Etätehtävä 27.4.2020

Lisämyynti tarkoittaa mielestäni tuote- tai palvelumyyntiä. Tarkoituksena on saada asiakas ostamaan jotain, mitä se ei alun perin tullut kampaamoon ostamaan. Esim. värjäystilanteessa kampaaja suosittelee hänelle värinsuojatuotteita tai kulmien värjäystä ja muotoilua vauikutusajalla. Asiakkaalle jutellessa, saattaa ilmetä myös ehkä mahdollinen tuleva lomamatka tai juhlat. Lomamatkalle ehdottomasti suosittelisin esim. shampoota ja hoitoainetta matkakoossa tai uv-suojalla. Juhliin voisi suositella kenties jotain tuotetta, lakkaa, kiiltosuihketta tai kenties kampausta.

Lisämyynti yleensä täydentää sitä asiakkaan jo tekemää ostosta (esim. se värjäyksen yhteydessä ostettu värishampoo).  Sesonki/kampanjatuotteet ovat hyviä lisämyynnin esimerkkejä. Lisämyynnin avulla kampaaja pystyy kasvattamaan yrityksen myyntiä ja toisaalta palvella asiakasta paremmin sekä saada asiakkaalle olon, että kampaaja tekee enemmän kuin pyydetään. Lisämyynti riippuu hyvin paljon myyjän taidoista puhua. Myyjä osaa myydä tuotteen asiakkaalle niin, että asiakas pitää lisäostosta omana ideanaan, mutta hyvä myyjä osaa myös lopettaa heti, jos myynti/myntitilanne aiheuttaa negatiivisia tunteita asiakkaassa. Tuputtaminen/painostaminen ostamiseen on pahin virhe.

Kampaamoissa lisämyyntiä on myös mahdollista tehdä koko asiakkaan kampaamossa vietetyn ajan aikana. Löysin hyvän listan, miten ja missä tilanteessa lisämyyntiä esiintyy. Laitan listan tähän alle omin sanoin lyhyesti.

1. Varauksen tekohetkellä
Jos asiakas kysyy hoidosta, suositellaan ja kerrotaan aina ensin paremmasta vaihtoehdosta, sitten vasta perushoidosta, ei koskaan toisin päin.

2. Ilmoittautumisessa
Jos asiakas on varannut perustason palvelun, voi hänelle tarjota mahdollisuutta korottaa palvelua hieman parempaan. Esim. pelkkiin kulmien värjäykseen ja muotoiluun voisi ehdottaa ripsien kestovärjäystä.

3. Odotustilassa
Kun asiakas istuu ja odottaa vuoroaa, on paras aika näyttää mitä kampaamossa tarjoat. Tietoa kampaamon tuotteista tai mahdollisista lisäpalveluista on hyvä löytyä odotustilan pöydältä jotta asiakas voi lukea niistä. Vähittäismyyntitila on myös hyvä olla näkyvissä asiakkaalle, sekä testerit helposti saatavilla tällä alueella.

4. Itse tilanteessa
Asiakkaalle keskusteltaessa keskustelun pitäminen ammattimaisena mutta ystävällisenä voi olla hieman hankalaa. Aina pitää yrittää pitää mielessä että tavoitteena on lisätä asiakkaan keskimääräistä kulutusta, joten tästä jo ylempänä sanoinkin, esim. loman tullessa kauppaa mukaan esim. uv-shampoota. Yritä luoda asiakkaalle ol, että juuri tämä tuote tai palvelu voi olla ratkaisu hänen ongelmaansa.

5. Poislähtiessä
Tarkista onko asiaks tietoinen kanta-asiakasohjelmasta, siitä että myyt lahjakortteja, onko liikkeessä erikoistarjouksia. Varataanko samanlainen aika 4 viikon päähän. Jos asiakas on tuttu, seuraa mitä tuotteita hän on jo ostanut ja kysele mahdollisesti niiden perään, miten ne ovat toimineet ja onko joku tuote loppumassa.

6. Kanta-asiakasohjelma
Äärimmäinen myynti ja mainostyökalu on niiden hoitojen ja tuotteiden, joita asiakas ei ole vielä kokeillut, tarjoaminen palkintona. Se antaa asiakkaan kokeilla uusia palveluita ja tuotteita, mikä rohkaisee useampia varauksen tekoja ja mainostaa eri tuotteita ja palveluita!

8. Sovellukset
Ovat kasvava trendi ja tällä tarjotaan helppoutta varata aikaa. Tällä on loistava mahdollisuus lisätä brändin tunnettuvuutta sekä kehittää imagoa.

9. Verkostoidu
Instagram on tärkeä työväline!!! Myy yritystä silloinkin kun et ole töissä.

10. Tiimisi valmennus
Mahdollisesti isommassa kampaamossa, koulutuksia on hyvä järjestää ja tehdä se myös asiakkaalle näkyväksi, esim postauksella jossa etsitään leikkauskoulutukseen malleja. Henkilöstö on iso moottori, joka vie kampaamoa/yritystäsi eteenpäin. Kun panostaa tiimin yhteishenkeen sekä osaavuuteen saa yritystä eteenäpäin. Hyvä koulutus lisää myös kampaajan itsevarmuutta, myyjänkin pitää myydä tuote uskottavasti asiakkaalle,


Itse olen ainakin huomannut M roomissa työsäoppiessani, miten ''helposti'' tuotteita voi myydä. Kamppis -20% tuotteista on toiminut tosi hyvin ja M roomin tiedoista näkee mitä tuotetta asiakas on viimeksi ostanut ja voi kysyä onko tämä loppu. Joka asiakkaan jälkeen myös mennään kassalle ja kysytään tarvitsisiko hän tuotteita ja kerrotaan kamppiksista. Olen oppinut hirveästi Meriltä tuotemyynnistä. Pesupaikallakin kysellään asiakkaalta mitä shampoota tai hoitoainetta hän käyttää ja mahdolisesti suositellaan asiakkaalle sopivaa. Mielestäni tuollainen lisämyynti sopii ainakin minulle. Ennen kuin laitan viimeistelytuotteita asiakkaalle, kysyn saako muotoiltuotteita laittaa, onko suolasuihke tuttu, haluaako kiiltävämpää vai mattapintaista vahaa. Katson asiakasat silmiin kysyessäni, enkä peilin kautta vaan siinä asiakkaan oikella puolella, jossa käytössä olevat tuotteetkin on. Ottaessani vahaa purkista, laitan purkin asiakkaan nenän eteen pöydälle, jolloin hän silmäilee niitä, Selitän myös mahdollisesti kuinka vaha lämmitetään ensin käsissä ja sitten viedään hiuksiin.

Haluaisin myös hirveästi lisäkouluttautua tuotemyyntiin sekä unelmoinkin kaikenlaisista jatkokoulutuksista. Haaveilen vielä kosmetologiksi pääsystä, mutta toistaiseksi kampaamokin riittää. Haen kouluun sitten kun tuntuu siltä että haluan koulunpenkille takaisin. Koen että tarvitsisin myös siis lisäkoulutusta, Meristä mun mielestä huomaa, että se on koulutettu ja minä ''vain'' työssäoppija. Mutta niin paljon on kehitettävää ja haluaisin kyllä oppia vielä paljon kaikkea lisää! Esim. siis asiakaspalvelutaitoja/miten puhutaan asiakkaalle/miten myydään tuotteita. Ei oo silleen yhtä iettyä mitä haluaisin kehittää, vähän kaikkea tasaisesti. Hiustenleikkauksistakin haluaisin peruskoulutuksia käydä, eri ohennustekniikoita, leikkuurakenteina yms.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Miestenhiustenleikkaus- ja partanäytöt

Tähän postaukseen liitän kuvat partanäytöstä sekä hiustenleikkausnäytöistä. Ensimmäinen hiustenleikkaus: Pääliosa lievästi kihara, pak...